Een product of dienst in de markt zetten, is niet hetzelfde als het verkopen. Een marketeer zorgt voor merkbekendheid, brengt doelgroepen in kaart en genereert leads. De verkoper zet leads om in een order. Toch komt de opdracht om salestools te ontwikkelen al te vaak bij de marketingafdeling terecht. Dat leidt tot frustraties en doet de commerciële motor sputteren.
De komst van het internet heeft de taakverdeling tussen sales en marketing veranderd. Er is een grijze zone ontstaan, die de grenzen tussen beide afdelingen doet vervagen. Toch blijft de saleslogica fundamenteel verschillend van het marketingperspectief. Dat verschil schuilt onder andere in de manier waarop ze leads en klanten benaderen. Als de samenwerking helder gedefinieerd is, vormen sales en marketing de commerciële ruggengraat van een organisatie. Maar onduidelijkheid zorgt voor botsingen en frustraties.
Salestools gemaakt vanuit een marketinglogica missen effectiviteit in het verkoopproces, omdat ze vertrekken vanuit een andere aanpak. Dit soort salestools geraken snel in onbruik, wat een verloren inspanning betekent. Tegelijk ontstaat het risico dat verkopers ieder hun eigen methodiek ontwikkelen. Dat brengt een uniform salesproces aan het wankelen en zorgt voor onduidelijkheid bij klanten.
Vergeet de brochure en catalogus
Het speelveld van de salesmedewerker is uitgebreid en de focus op individuele noden van de klant en het bouwen aan een duurzame klantenrelatie staan meer dan ooit centraal. Dat vraagt om aangepaste salestools, die verder gaan dan de aloude productbrochures. De huidige saleslogica vertrekt vanuit het bieden van toegevoegde waarde doorheen de volledige customer experience. De nadruk ligt op het commerciële niveau van de volledige organisatie.
Salestools 2.0
Bij Inventi ontwikkelen we visuele salestools op maat. Daarbij vertrekken we van een pure salesbenadering: het verkoopconcept en het verloop van het salesproces. Sales consultants en Visual communication experts gaan mee in de field om salestools te testen. Aanpassingen gebeuren op basis van ervaringen uit verkoopgesprekken en de feedback van klanten. Na meerdere testfases krijgen alle salesmedewerkers een briefing en trainen we hen om de tools te integreren in hun salesaanpak.
“We stellen vast dat een deel van het verkooptraject online plaatsvindt. Dat maakt de rol van de verkoper complexer en intenser. Daardoor stijgt de behoefte aan effectieve salestools.”
Thomas Fillet, Visual communication expert
De salestools van Inventi garanderen uw salesteam uniformiteit en houvast doorheen het salesproces. De visuele uitwerking helpt klanten om uw totaalconcept te begrijpen en te onthouden. Een onmisbare troef voor een goede klantbeleving. Ontdek de effectieve salestools van Inventi.
Lees ook: de testimonial van Nick Van den Borg (General Manager Getra)
Auteur: Thomas Fillet, Visual Communication Expert