Never waste a good crisis. Deze quote van Churchill is de voorbije decennia al in tal van contexten gebruikt: van de vraag naar ontwikkeling van groene energie tot het hervormen van het onderwijssysteem en zelfs het heruitvinden van moderne businessmodellen. En nu durf ik ze opnieuw te gebruiken in een nieuwe context: never waste a good crisis om ook cruciale vaardigheden te ontwikkelen.
De federale overheid kondigde eind augustus aan dat de maatregelen die genomen worden om de economische impact van COVID op werkgevers te verlichten, verlengd worden tot 31 december. Mits je als bedrijf aan enkele voorwaarden voldoet natuurlijk. Eén van deze voorwaarden is dat elke onderneming twee vormingsdagen per maand aanbiedt aan bedienden die tijdelijk werkloos zijn. Een goed initiatief, daar zijn we bij Inventi van overtuigd. Want waarom bij de pakken blijven zitten, als je vandaag kan bouwen aan het resultaat van morgen?
Op het eerste zicht lijkt het misschien een tweestrijd. We zitten tijdens een crisis in moeilijk vaarwater en willen snel een oplossing vinden. We denken daarom op korte termijn. We willen snel resultaat zien. Nochtans zullen we er met kortetermijnoplossingen alleen niet komen, en bovendien kom je als bedrijf zo terecht in een rollercoaster van ups en down. Wat we beter doen, is zoeken naar een oplossing voor de lange termijn. Een crisis is een marathon, waar je op het einde van de rit met voorsprong uit wil komen. Het is net die voorsprong waar we nu reeds aan kunnen werken.
In dat opzicht is aanpassingsvermogen cruciaal. Een organisatie moet kunnen bouwen aan zichzelf om mee te kunnen met de verandering in de omgeving. Organisaties die opleiding aanbieden, geven werknemers de mogelijkheid om expertise uit te bouwen. Je zegt eigenlijk: "Ik wil mijn organisatie aanpassen, verbeteren, ontwikkelen." Heel veel jobs zullen opnieuw moeten worden uitgevonden, ook binnen verkoop. Een verkoper zal bijvoorbeeld moeten leren om op anderhalve meter afstand te verkopen en "de hand schudden" op een andere manier aanpakken. Het is dan niet voldoende om terug te gaan naar oude gewoontes, maar wel om op zoek te gaan naar manieren om je skills uit te breiden. Opleidingen, zeker digitaal, kunnen hier een antwoord bieden. Gebruik deze tijd om aan jezelf en aan je organisatie te bouwen. Door kennis in huis te halen neem je voorsprong. Wanneer je werknemers opnieuw 100% operationeel zijn, zal de kennis en vaardigheden die ze opgestoken hebben tijdens de crisis heel snel rendabel worden.
In een digitale wereld is afstandsleren des te belangrijker geworden. De huidige COVID-crisis heeft deze nood enkel versterkt. Daarom hebben we bij Inventi ons ook verder gespecialiseerd en hebben we een extra aanbod van online verkoop trainingen ontwikkeld. Hierbij houden we steeds de noden van onze trainees in het achterhoofd. Want niet enkel verkopers komen in contact met klanten. Ook technische specialisten, binnendienstmedewerkers, onthaalmedewerkers etc. hebben allemaal contact met klanten. Iedereen kan dus voordeel halen uit commerciële ontwikkeling.
Net daarom is het belangrijk dat opleiding op maat wordt aangeboden. One size fits all bestaat niet meer. Om je organisatie snel te laten groeien, moet er gekeken worden naar de behoeften van elk individu. Onze opleidingen kunnen specifiek aangepast worden op ieders achtergrond. Ook online kunnen dit verwezenlijken. Door bijvoorbeeld interactief training te geven in kleine groep kunnen aanwezigen vlot vragen stellen en antwoorden verzamelen die specifiek op hun situatie van toepassing zijn. Bovendien geeft online training de extra mogelijkheid om een sessie op te nemen en achter te herbekijken. Alle kennis blijft dus integraal beschikbaar en kan herhaald worden. Studeren is nu eenmaal herhaling!
Samengevat? De huidige crisis hoeft dus geen tijdsperk van verlies te betekenen. Laten we eerder deze situatie aangrijpen om toekomstgericht te denken en werken. En dat kan door onszelf te ontwikkelen, door opleidingen te volgen op maat. Om zo snel voorsprong te nemen.