Bij een overname zijn er meerdere manieren om de waarde van uw bedrijf te bepalen. U kan uw bedrijf verkopen op basis van het eigen vermogen of een meerwaarde creëren op basis van toekomstige resultaten. Een goede barometer voor toekomstig succes is om een structuur over te dragen waar groei inherent mee verbonden is. Of u nu een familiale kmo bent of een groot bedrijf bent, een professionele verkooporganisatie is daar steeds een cruciaal aspect van.
Het professionaliseren van zo’n verkooporganisatie is een samenspel van verschillende onderdelen. Ten eerste gaat het over structuur. Wie is er in uw organisatie verantwoordelijk voor het realiseren van de verkoopdoelstellingen? Bent u dat zelf? Met andere woorden, gaat alle expertise rond het maken van nieuwe klanten en het beheer van bestaande klanten verloren wanneer u het bedrijf verlaat? Of heeft u een team van meerdere verkopers? Blijven zij aan boord na de overname? Weten uw verkopers hoe ze moeten scoren en vooral: weet u welke inspanningen tot resultaten leiden? In een verkooporganisatie is meten gelijk aan weten en dat is bij een overname letterlijk goud waard.
Daarnaast zijn processen ook een belangrijk onderdeel van een professionele verkooporganisatie. Op welke manier werft u uw verkopers aan en hoe zorgt u ervoor dat ze snel ingewerkt zijn? Is er een bewezen methode om uw concept en manier van verkopen aan te leren? En hoe pakt u coaching en begeleiding aan?
Let wel, u hoeft geen tientallen verkopers op de baan te hebben om uw verkooporganisatie te professionaliseren. Het is natuurlijk beter om één verkoper te hebben dan geen verkoper, maar één verkoper mét structuur is dan weer beter dan twee verkopers zonder structuur. Structuur, strategie en tactiek banen immers de weg voor de overnemer van uw bedrijf. Op die manier kan die immers sneller groei realiseren. En dat vooruitzicht heeft een gevoelig effect op de waarde van uw bedrijf.