Een dag in het leven van een trainee

Quinten Ringoir (25 jaar) volgde het afgelopen jaar een opleiding bij Inventi als sales trainee. Momenteel werkt hij als accountmanager bij Pi Pharma. We spraken met Quinten over zijn ervaringen van het traineeship.  

Hoe zou je de bedrijfscultuur van Inventi omschrijven?

Wat mij direct opviel over de cultuur en sfeer die heerst binnen Inventi was de enorme mate van professionaliteit. Hierdoor ga je automatisch je gedrag aanpassen om niet uit de boot te vallen. Dit was mijn eerste belangrijke les: blijf steeds scherp en gefocust.

Hiernaast werd, eenmaal aan de slag, al snel duidelijk dat Inventi een zeer collegiale, open en familiale bedrijfscultuur hanteert. Iedereen is enorm aanspreekbaar en staat steeds klaar om al je vragen te beantwoorden.

Hoe zag een dag eruit tijdens de eerste opleidingsperiode van het traineeship?

Een dag in het leven van een trainee is zeer gestructureerd en start op tijd. We werden steeds om 8u30 stipt verwacht op het hoofdkantoor in Antwerpen. Het grootste deel van de dag bestond uit diverse trainingen en one-on-one gesprekken met de sales consultants. Deze konden gaan van het leren hoe je een succesvol eerste verkoopgesprek moet voeren met een potentiële klant tot de kunst van commercieel telefoneren of een training negotiatie.

De trainingen behandelden telkens een belangrijk aspect van het verkooptraject. Dit begon met het leren van de basisprincipes van verkoop, ‘de weg van het minste risico’ of iets eenvoudig zoals de gepaste houding en kledingstijl. Kenmerkend voor deze trainingen was dat ze enorm interactief waren. In tegenstelling tot op de universiteit, kregen we tijdens deze opleidingen continue de kans om vragen te stellen en in gesprek te treden met de consultants. Deze hands-on en persoonlijke aanpak maakte dat ik na afloop van elke training het gevoel kreeg dat ik meer had bijgeleerd op één dag dan tijdens mijn tijd op de schoolbanken. Op het einde van de dag volgde een reflectiemoment waarbij verwacht werd dat we telkens een verslag opmaakten met inzichten en bevindingen.

Hoeveel interactie had je met klanten en sales consultants?

Wat ik erg op prijs stelde was de tijd die de consultants voor ons vrijmaakten. Gedurende mijn traineeship bij Inventi had ik dagelijks contact met de consultants en kon ik steeds bij hen terrecht voor advies of vragen, wat nu nog steeds het geval is. Dit gaf bovendien de unieke kans om de consultants ‘in the field’ bezig te zien en ons eigen gedrag te kunnen spiegelen aan dat van hen.

Een onderdeel van de opleidingen was het leren uitvoeren van belacties naar (potentiële) klanten. Eens we met succes enkele afspraken hadden kunnen vastleggen kregen we de opportuniteiten om samen met de consultants op klantenbezoek te gaan. Deze pragmatische manier van opleiden was een enorme meerwaarde in mijn vorming tot verkoper.

Ik kan met overtuiging zeggen dat zonder de opleiding bij Inventi ik mijn huidige functie niet even goed zou kunnen uitoefenen als nu. Na afloop ben ik assertiever en zelfzekerder geworden en wist ik dat ik klaar was voor een job als verkoper. Deze opleiding heeft van ons échte sales mensen gemaakt.

Meer lezen?

Contact

+32 3 223 68 68

info@inventi.be

Oude Beurs 30-32

2000 Antwerpen